Bihar Secondary School Sample Paper Solved | BSEB Class 10th Sample Sets with Answers | Bihar Board class 10th Sample Paper Solved | Bihar Board Class 10th sanskrit Sample set – 1
Bihar Secondary School Sample Paper Solved | BSEB Class 10th Sample Sets with Answers | Bihar Board class 10th Sample Paper Solved | Bihar Board Class 10th sanskrit Sample set – 1
1. ‘पाटलिपुत्र’ का बुद्ध काल में नाम क्या था ?
(A) पटना
(B) पाटल ग्राम
(C) पाटलिग्राम
(D) पुष्पुरम्
2. चन्द्रगुप्त किस वंश का संस्थापक था ?
(A) मौर्यवंश
(B) मुगलवंश
(C) परमारवंश
(D) कोई नहीं
3. ‘मिथिला का मंत्री कौन था ?
(A) बुद्धिवीर
(B) कर्मवीर
(C) धर्मवीर
(D) वीरेश्वरं
4. ‘अलसकथा’ पाठ में किस दोष का वर्णन किया गया है ?
(A) अर्थ
(B) धर्म
(C) आलस
(D) कोई नहीं
5. ‘अच्युतराय’ की रानी कौन थी ?
(A) इन्द्राणी
(B) गंगादेवी
(C) उर्वशी
(D) तिरुमलाम्बा
6. याज्ञवल्क्य की पत्नी कौन थी ?
(A) मैत्रेयी
(B) सुलभा
(C) देवकुमारिका
(D) रामभद्राम्बा
7. शिक्षा संबंधी कितने संस्कार हैं ?
(A) 2
(B) 3
(C) 5
(D) 6
8. कर्मवीर ने कौन सा पद प्राप्त किया ?
(A) लिपिक
(B) लघु पद
(C) कर्मचारी पद
(D) महत्तम पद
9. आर्य समाज की स्थापना कब हुई ?
(A) 1985
(B) 1875
(C) 1705
(D) 1930
10. दानशील कौन था ?
(A) व्याघ्र
(B) दुर्जन
(C) सज्ज्जन
(D) दानव
11. देव लोक का मार्ग किससे प्राप्त होता है ?
(A) सत्य
(B) असत्य
(C) क्रोध
(D) मोह
12. किसकी जय नहीं होती है ?
(A) सत्य
(B) असत्य
(C) क्रोध
(D) मोह
13. ‘भारत महिमा’ का आधुनिक पद किसने रचा ?
(A) कालिदास ने
(B) नारद ने
(C) अध्यक्ष ने
(D) नारायण पंडित ने
14. हमारी भारतीय धरा कैसी है ?
(A) हरीभरी
(B) ऊँची
(C) नीची
(D) विशाल
15. नरक के कितने द्वार हैं ?
(A) एक
(B) दो
(C) तीन
(D) चार
16. मथुराधिपति कौन हैं ?
(A) श्रीराम
(B) ब्राह्मण
(C) श्रीकृष्ण
(D) इन्द्र
17. कुल की रक्षा किससे होती है ?
(A) सत्य से
(B) धर्म से
(C) योग से
(D) आचरण से
18. सबसे उत्तम शांति क्या है ?
(A) दया
(B) दान
(C) ज्ञान
(D) क्षमा
19. कर्ण किस देश का राजा था ?
(A) अंग
(B) मगध
(C) मिथिला
(D) काशी
20. भीखनटोला गाँव कहाँ है ?
(A) बिहार में
(B) बंगाल में
(C) पंजाब में
(D) असम में
21. स्वामी दयानन्द सरस्वती का जन्म कब हुआ था ?
(A) 1857 ई० में
(B) 1824 ई० में
(C) 1819 ई० में
(D) 1851 ई० में
22. वचपन में स्वामी दयानन्द सरस्वती किस नाम से जाने जाते हैं ?
(A) मूल शङ्कर
(B) शंकर
(C) शिवशंकर
(D) उमाशंकर
23. स्वामी दयानन्द सरस्वती किस समाज के संस्थापक थे ?
(A) आर्य समाज
(B) ब्रह्म समाज
(C) प्रार्थना समाज
(D) धर्म समाज
24. ‘हितोपदेश’ के रचयिता कौन हैं ?
(A) विष्णुशर्मा
(B) नारायण पण्डित
(C) महर्षि वेदव्यास
(D) महर्षि वाल्मीकि
25. ‘व्याघ्रपथिककथा’ के बाघ के पास किस धातु का कंगन था ?
(A) चाँदी का
(B) ताँबा का
(C) सोना का
(D) पीतल का
26. ‘नीतिश्लोकाः’ पाठ के रचयिता कौन हैं ?
(A) भर्तृहरि
(B) चाणक्य
(C) आचार्य शुक्र
(D) महात्मा विदुर
27. योगदर्श के रचयिता कौन थे ?
(A) पिङ्गल
(B) चरक
(C) वराहमिहिर
(D) पतञ्जलि
28. निम्नलिखित में विष्णु का पर्यायवाची कौन है ?
(A) आशुतोष
(B) शङ्कर
(C) महादेव
(D) अच्युत
29. देवव्रत का दूसरा नाम क्या था ?
(A) भीष्म
(B) कृष्ण
(C) अर्जुन
(D) राम
30. ‘प्रियं भारतम्’ पाठ के आधार पर हमारा सबसे प्रिय क्या है ?
(A) भारत
(B) नेपाल
(C) अमेरिका
(D) नार्वे
31. जयदेव को कुएँ से कौन निकाला ?
(A) राजा
(B) प्रजा
(C) महाराजा
(D) मंत्री
32. ‘वृक्षात् पत्राणि पतन्ति।’ वाक्य में ‘वृक्षात्’ में कौन-सी विभक्ति है ?
(A) चतुर्थी
(B) पञ्चमी
(C) षष्ठी
(D) सप्तमी
33. ‘भू + क्त्वा’ से कौन-सा शब्द बनेगा ?
(A) भूत्वा
(B) भूय:
(C) भूयित्वा
(D) भुव:
34. ‘व्याकरण’ में कौन सा उपसर्ग है ?
(A) व्या
(B) व्य
(C) करण
(D) वि
35. ‘सुरूपा’ शब्द का विलोम पद क्या है ?
(A) अरूपा
(B) रम्यरूपा
(C) रम्या
(D) कुरूपा
36. ‘भय’ के योग में कौन-सी विभक्ति होती है ?
(A) तृतीया
(B) चतुर्थी
(C) पञ्चमी
(D) षष्ठी
37. ‘मही’ शब्द का अर्थ क्या है ?
(A) वायु
(B) जल
(C) अग्नि
(D) पृथ्वी
38. प्रभवः’ किस कारक का सूत्र है ?
(A) सम्प्रदान
(B) अपादान
(C) सम्बन्ध
(D) अधिकरण
39. ‘राजपुरुष’ में कौन सा समास है ?
(A) तत्पुरुष
(B) अव्ययीभाव
(C) द्विगु
(D) द्वन्द्व
40. ‘द्वितीय अध्याय:’ में कौन सा समास है ?
(A) द्वन्द्व
(B) बहुव्रीहि
(C) अव्ययीभाव
(D) द्विगु
41. ‘लेखिका’ किस शब्द का स्त्रीलिंग रूप है ?
(A) लेखक
(B) लिख
(C) लेखन
(D) लेख
42. ‘सेविता’ शब्द में कौन धातु है ?
(A) सेव्
(B) सेब
(C) सेवि
(D) विता
43. दृश् धातु के लोट्लकार मध्यमपुरुष एकवचन का रूप क्या होगा ?
(A) द्रक्ष्य
(B) दृश्य
(C) पश्य
(D) पश्ये:
44. ‘कृष्णेन’ शब्द में कौन-सी विभक्ति है ?
(A) द्वितीया
(B) तृतीया
(C) चतुर्थी
(D) पञ्चमी
45. निम्नलिखित किस शब्द में षष्ठी विभक्ति है ?
(A) बालकाय
(B) बालकात्
(C) बालकस्य
(D) बालकेन
46. ‘आ+ अ’ से कौन-सा वर्णन बनेगा ?
(A) अ
(B) आ
(C) व
(D) ओ
47. ‘औ + अ’ से कौन सा वर्ण बनेगा ?
(A) अव्
(B) आव्
(C) अय्
(D) आय्
48. ‘एकैक’ का सही संधि-विच्छेद होगा—
(A) एक + एक’
(B) एका + एक
(C) एक + एका
(D) एका + एका
49. ‘इति + आदि’ का सही संधि रूप होगा
(A) इतिदि
(B) इत्यादि
(C) इतिआदी
(D) इतैदि
50. अपादान कारक में कौन-सी विभक्ति होती है ?
(A) प्रथमा
(B) द्वितीया
(C) पञ्चमी
(D) अष्टमी
51. ‘लम्बम् उदरं यस्य असौ का समस्त पद क्या होगा ?
(A) लम्बादर:
(B) लम्बोदरे
(C) लम्बोदरः
(D) लम्बोदरो
52. ‘चंष्ठी शेषे’ सूत्र का उदाहरण है
(A) वृक्षात् पत्राणि पतन्ति
(B) अर्जुनस्य गोः चरति
(C) अन्नस्य हेतोः वसति
(D) छात्रा: विद्यालये पठन्ति
53. कर्त्ता कारक में कौन-सी विभक्ति होती है ?
(A) प्रथमा
(B) द्वितीया
(C) तृतीया
(D) चतुर्थी
54. रामेण वाणेन हतो वालिः वाक्य के रेखांकित पद में कौन-सी तृतीया विभक्ति विधायक सूत्र है
(A) करणे तृतीया
(B) येनाङ्गविकारः
(C) अपवर्गे तृतीया
(D) कर्तृकरणयोस्तृतीया
55. ‘प्रमोदः विभेति।’ वाक्य के रिक्त स्थान में कौन-सा पद होगा ?
(A) चौरम्
(B) चौरेण
(C) चौरात्
(D) चौरस्य
56. ‘दृश्’ धातु के लोटलकार प्रथमपुरुष एकवचन का रूप कौन है ?
(A) पश्यतु
(B) पश्य
(C) द्रक्ष्यति
(D) अपश्यत्
57. ‘पश्यामि’ किस लकार का रूप है ?
(A) लट्
(B) लृट्
(C) लोट्
(D) परि
58. ‘प्रत्याहार’ में कौन-सा उपसर्ग है ?
(A) प्र
(B) परा
(C) प्रति
(D) लङ्
59. ‘नि’ उपसर्ग से कौन-सा शब्द नहीं बनेगा ?
(A) निवेदन
(B) नियम
(C) निवास
(D) निष्काम
60. ‘तरुणी’ में कौन-सा स्त्री प्रत्यय है ?
(A) डीप्
(B) ङीष्
(C) डीन्
(D) ति
1. अघोलिखित गद्यांशों को पढ़कर उसपर आधारित प्रश्नों के उत्तर निर्देशानुसार दें—
(अ) प्रकृति प्रत्यहं सर्वत्र मुक्तहस्तेन आनन्दं वितरति । वनेषु उपवनेषु च गताः मानवाः तम् आनन्दं लभन्ते । मानो: किरणा: वातावरणम् उर्जामयं कुर्वन्ति । ते पुष्पाणि विकसयन्ति। भ्रमराः पुष्पेषु गुञ्जन्ति पवन: तरूणां । दलानि कुसुमानि च आंदोलयन्ति सौरभं च प्रसारयन्ति। प्रभाते जनाः उद्यानेषु भ्रमन्ति, धावन्ति, व्यायाम आचरन्ति परस्परम् आलपन्ति च प्रातः वेलायाम प्राकृतिः विशेषेण निजसौन्दर्यम् प्रकटयति । परन्तु ते तादृशे सुरम्य समये शस्यासु सुप्ता तिष्ठन्ति नून ते प्रकृति आनन्देन सौंदर्येण च ते वञ्चिता एव सन्ति ।
(i) एकपदेन उत्तरत—
(क) कस्य किरणा: वातावरणम् उर्जामयं कुर्वन्ति ?
उत्तर- (क) भानो/सूर्यस्य
(ख) भ्रमराः कुत्र गुज्जन्ति ?
उत्तर- (ख) पुष्पेषु
(ii) पूर्णवाक्येन उत्तरत—
(क) पवनः प्रकृतेः सहयोगं कथं ददाति ?
उत्तर- (क) पवनः प्रकृतेः सहयोगं तरुणं ढलानि कुसुमानि आन्दोलयति, सौरभं च प्रसारयति ।
(ख) ये प्रातःराश्यासु सुप्ताः तिष्ठन्ति ते केन बंचिताः सन्ति ?
उत्तर- (ख) ये प्रातः शय्यासु सुप्ताः तिष्ठन्ति ते प्रकृते आनन्देन सौन्दर्येण च वंचिताः सन्ति ।
(iii) अस्य गद्यांशस्य उपयुक्तं शीर्षकम् लिखत।
उत्तर- शीर्षक: प्रकृते उपहारा: / रमणीया प्रकृति:/प्रातःकालीन प्रकृतिः ।
अथवा
सर्वेषु धनेषु विद्याधनम् एव उत्तमं धनं मन्यते । विद्यया एवं जनाः जानन्ति यत् किं कर्त्तव्यम् अस्ति किम् च अकर्त्तव्यम्। अनया एव ज्ञायते यत् किम् उचितम् अस्ति किम् अनुचितम् । विद्याधनेन एव वयं जानीमः यत् कः सन्मार्गः अस्ति कः च कुमार्गः । विद्यया एव मनुष्यः संसारे सम्मान प्राप्नोति । विद्याधनाय वारं वारं नमः ।
(i) एकपदेन उत्तरत—
(क) किं धनम् उत्तमं मन्यते ?
उत्तर- (क) विद्या
(ख) कया मनुष्यं सम्मान प्राप्नोति ?
उत्तर- (ख) विद्या
(ii) पूर्णवाक्येन उत्तरत—
(क) मनुष्यः सम्मानं कुत्र प्राप्नोति ?
उत्तर- (क) मनुष्यः सम्माानं संसारे प्राप्तनोति ।
(ख) विद्यया किं ज्ञायते ?
उत्तर- (ख) विद्या ज्ञायते यत् किम् उचितम् किं अनुचितम् ।
(iii) अस्य गद्यांशस्य एवं समुचितं शीर्षकं लिखत ।
उत्तर- शीर्षक: विद्याधनम् ।
अथवा
अहमेकं दैनिकं समाचारपत्रमस्मि । मयि देशस्य विदेशानां च घटनाः सचित्रं लिखिताः सन्ति । संसारे प्रतिदिनं नवीनाः नवीनाः घटनाः घटन्ते । अतः प्रतिदिनं नवीनेन रूपेणाहम् आगच्छामि। पृथिव्याम् असंख्यासु भाषासु मम प्रकाशनमस्ति । सञ्चारमाध्यमेषु मम प्रमुखं स्थानम् अहं प्रतिदिनं प्रातः बहुषु गृहेषु गच्छामि। नगरं भवतु अथवा ग्रामः, मम सर्वत्र आदरोऽस्ति । सर्वे मयि लिखितान् विषयान् पठन्ति, मम चित्राण्यपि पश्यन्ति। मम हृदये जाति-धर्मादीनां भेदविचारः नास्ति । मयि तात्कालिकाः समाचाराः भवन्ति एव । बालानां कृते मनोरमाः बालकथाः चित्राणि चात्र भविन्त । क्रीडा, विज्ञानं, चलचित्रं, राजनीतिः इत्यादयः अत्र सर्व सम्भवति । सजग- पाठकानाम् एतैः विचारैः एव मम देशसेवायाः मार्गः प्रशस्तः भविष्यति । देशसेवा एव अस्माकं सर्वस्वम् ।
(i) एकपदेन उत्तरत—
(क) दैनिकं किम् अस्ति ?
उत्तर- (क) समाचारपत्रम्
(ख) का अस्माकं सर्वस्वम् ?
उत्तर- (ख) देशसेवा
(ग) कस्याः मार्गः प्रशस्तः भविष्यति ?
उत्तर- (ग) देशसेवाया:
(घ) केषां कृते मनोरमाः बालकथाः चित्रानि चात्र भवन्ति ?
उत्तर- (घ) बालानाम्
(ii) पूर्णवाक्येन उत्तरत—
(क) संसारे प्रतिदिनं काः घटन्ते ?
उत्तर- (क) संसारे प्रतिदिनं नवीनाः नवीनाः घटनाः घटन्ते ।
(iii) अस्य गद्यांशस्य उपयुक्तं शीर्षकम् लिखत ।
उत्तर- शीर्षक: समाचारपत्रस्य आत्मकथा
(व) ‘दहेज’ इति शब्दः समाजस्य एकः कलंक अस्ति । विवाहः जीवनस्य एकः अमूल्यः निधिरस्ति । विवाहस्य जीवनेन सह अभिन्नः सम्बन्धः अस्ति। निर्धनानां तु कन्यकाः बहुकालम् अविवाहिताः भवन्ति । इयं प्रथा अस्माकं देशे जनसामान्ये पुरा न प्रचलिता आसीत्। मध्यकाले सामंत युगे राजानः स्वकन्याभ्यः विवाहेषु अपारधनराशिम् सुखसाधनानि च दातुं प्रारब्धवन्तः । अद्य तु इयं प्रथा अस्माकं समाजे दृढ़ परम्परा रूपे विद्या विद्यते ।
(i) एकपदेन उत्तरत—
(क) कः समाजस्य कलङ्को स्ति ?
उत्तर- (क) दहेजः
(ख) कः जीवनस्य अमूल्यः निधिरस्ति ?
उत्तर- (ख) विवाहः
(ii) पूर्णवाक्येन उत्तरत—
(क) कः समाजस्य कलङ्कः कः च कीदृशी निधिः ?
उत्तर- (क) ‘दहेज’ इति शब्दः समाजस्य एकः कलंक अस्ति ।
(ख) विवाहस्य जीवनेन सह कीदृशः सम्बन्धः अस्ति ?
उत्तर- (ख) विवाहस्य जीवनेन सह अभित्रः सम्बन्धः अस्ति ।
अथवा
‘एकस्मिन् वने एक: विशालः वृक्षः आसीत् । तस्मिन् बहवः खगाः वसन्ति स्म। एकदा ते अतीव बुभुक्षिताः आसन्। अतः भोजनं खादितुम् इतस्तत: भ्रमन्ति स्म। ते दूरं गच्छन्ति स्म। अन्ते च एकस्मिन् क्षेत्रे तण्डुलकणान् अपश्यन्। ते तत्र गत्वा प्रसन्नतया तण्डुलान् खादन्ति स्म परन्तु जालेन बद्धाः अभवन्। अधुना किं करणीयम् इति चिन्तयित्वा ते सर्वे जालेन सह एव एकं स्वमित्रं प्रति उपागच्छन् तेषां मित्रम् एकः मूषिकः आसीत्। सः जालं दन्तैः अकर्तयत्। अन्ते सर्वे स्वतन्त्राः भुत्वा उड्डयन्। एकताया बलम् ते अप्रदर्शयन् ।
(i) एकपदेन उत्तरत—
(क) विशालवृक्षे के वसन्ति स्म ?
उत्तर- (क) खगाः
(ख) खगानां मित्रं कः आसीत् ?
उत्तर- (ख) मूषिक:
(ii) पूर्णवाक्येन उत्तरत—
(क) मूषकः किम् अकरोत् ?
उत्तर- (क) मूषिक: जालं दन्तै: अकर्त्तयत् ?
(ख) खगाः भोजनाय कुत्र भ्रमन्ति स्म ?
उत्तर- (ख) खगाः भोजनाय इतस्ततः भ्रमन्ति स्म।
अथवा
रोहतास मण्डलान्तर्गते सोननद्तटे अस्ति तिलौथूग्रामः । तत्र एकस्मिन् गृहे आसीत् एका वीणा । यदा-कदा यः कोऽपि तत्र गच्छति स वीणां वादयति स्म। परंतु वीणाशब्दः सम्यक् नास्फुरत् । तस्याः शब्दं श्रुत्वा सर्वे कर्णपीडाम् अनुभवन्ति स्म । कदाचित् क्रोधेन गृहप्रधानः तां वीणां बहिः निष्कास्य स्थापितवान् । एकः भिक्षुकः तां वीणां प्राप्य गृहस्य वरण्डे उपविश्य तां वादितवान् । वीणायाः मनोहरशब्देन जनाः तत्र एकत्रिताः अभवन् । परिवारसदस्याः अपि चकिताः अभवन् । यथा इयं वीणा तथा जीवनवीणा। तस्याः स्वरसंयोजनार्थम् अस्माभिः यत्नः कर्तव्यः । सत्कर्मसाधनं विना, रागद्वेषपरिहारं विना कौशलशिक्षणं विना च जीवनवीणायाः स्वरः सर्वेषाम् आकर्षणे समर्थो न स्यात् । अतः सर्वैः मानवैः
तदर्थमेव यत्नः कर्तव्यः ।
(i) एकपदेन उत्तरत—
(क) रोहतास मण्डलान्तर्गते कः ग्रामः अस्ति ?
उत्तर- (क) तिलौथूग्रामः
(ख) एकस्मिन् गृहे का आसीत् ?
उत्तर- (ख) वीणा
(ग) वीणायाः मनोहरशब्देन के एकत्रिताः अभवन् ?
उत्तर- (ग) जनाः
(घ) भिक्षुकः कुत्र उपविश्य वीणां वादितवान् ?
उत्तर- (घ) वरण्डे
(ii) पूर्णवाक्येन उत्तरत—
(क) गृहस्य वरण्डे उपविश्य कः वीणां वादितवान् ?
उत्तर- (क) गृहस्य वरण्डे उपविश्य एकः भिक्षुकः वीणां वादितवान्।
संस्कृते पत्रलेखनम् (08 अङ्का:)
2. निम्नलिखित में से किन्हीं दो प्रश्नों के उत्तर दें—
प्रश्न- (i) अपने विद्यालय में क्रीड़ा की समुचित व्यवस्था हेतु प्रधानाध्यापक को आवेदन पत्र लिखें।
उत्तर- (i)
सेवायाम्
प्रधानाध्यापक महोदयः
राजकीयकृत उच्च विद्यालयः
महाशयः
सविनयं निवेदनम् अस्ति यत् विद्यालयस्य मण्डल क्रीड़ा प्रतियोगिता आगामी मासे भविष्यति। अस्मिन् विद्यालये क्रीडायाः समुचितं व्यवस्था नास्ति । क्रीडासामग्री अपि जीर्ण-शीर्ण अवस्थायाम् अस्ति । विद्यालयस्य क्रीडकाः सर्वोच्च स्थान प्राप्तुम् इच्छन्ति । अतएव भवन्तं प्रति अनुरोधम् अस्ति यत् शीघ्रातिशीघ्रम् क्रीडायाः सम्बन्धी व्यवस्था समुचित करोतु ।
भवतः विद्यालयस्य
दिनांक : 17.02.2023 क्रीडकछात्राः
प्रश्न- (ii) दो दिनों के अवकाश के लिए प्रधानाचार्य के पास एक आवेदन पत्र लिखें।
उत्तर- (ii)
सेवायाम्
आदरणीया प्रधानाचार्याः महोदयः,
राजकीय उच्च विद्यालयः, कंकड़बाग, पटना
विषय : दिनचतुर्थस्य अवकाशं हेतु ।
महाशयः
सविनयं निवेदनं अस्ति यत भ्रातुः विवाहः श्वः भविष्यति। अहं विद्यालयम् आगन्तुम् असमर्थः अस्मि । अतः मह्यम् चार दिनद्वयस्य अवकाशं प्रदाय भवन्तः माम् अनुग्रहणन्तु ।
सधन्यवादम्।
भवताम् शिष्या
प्रियंका
प्रश्न- (iii) गणतंत्र दिवस की शोभा यात्रा के अनुभव को वर्णन करते हुए अपने मित्र को पत्र लिखें।
उत्तर- (iii) पाटलिपुत्रतः दिनांक : 17.02.2023
प्रिय संजय,
सप्रेम नमस्ते । अत्र कुशलं तत्रास्तु | त्वम् इदं ज्ञात्वा प्रसन्नः भविष्यति यदहं वर्षेऽस्मिन् सम्पन्ने गणतन्त्रदिवसे शोभा यात्रायां भागं गृहीतवान्। अस्मिन् समारोहे दशमवर्गस्याहं नायक: आसम् एषा शोभायात्रा विद्यालयादारभय प्रखण्ड पर्यन्तम् अगच्छत् प्रखण्ड विकास पदाधिकारी अपि अस्यां सम्मिलितः। अस्यां शोभायात्रायां वयं विभिन्नानि प्रदर्शनानि प्रदर्शितवन्तः । मम प्रदर्शनम् सर्वोष्कृष्टम् अभवत् । अतः पदाधिकारिणा अहम् पुरस्कृतः सर्वेभ्यो ज्येष्ठेभ्यो नमः ।
भवदीयं मित्रम्
राहुल:
प्रश्न- (iv) अपने विद्यालय का वर्णन करते हुए अपने मित्र को एक पत्र लिखें।
उत्तर- (iv) परीक्षाभवनात्
तिथि : 17.02.2023
प्रिय मित्र विवेक,
मधुरस्मृत्यः
शुभ समाचार यत् अस्मिन् वर्षे मम जन्मदिवसः आगामी सोमवासरे भविष्यति । प्रतिवर्षमिव मम पिता लघुसमारोहस्य आयोजनम् कृतम्। पूजायाः कार्यक्रमः सार्धचतुर्वादने भविष्यति । तत्पश्चात् जलपानम् भविष्यति । सर्वाणि अपि मम मित्राणि आगमिष्यन्ति । तुभ्यम् अपि निमंत्रणम् प्रेषयामि। त्वमपि सपरिवारम् उचितसमये आगत्य समारोहस्य शोभां वर्धस्व ।
तव मित्रम्
आशीषः
अनुच्छेद लेखनम् (07 अङ्का: )
3. निम्नलिखित में से किसी एक विषय पर संस्कृत में सात वाक्यों का अनुच्छेद लिखें—
(क) स्वामी विवेकानन्दः. (ख) प्रिय कवि
(ग) दुर्गापूजा (घ) सत्सङ्गति
(ङ) रामायणम्
उत्तर- 3. (क) स्वामी विवेकानन्दः
महापुरुषेषु स्वामी विवेकानन्दः अतिमहत्त्वपूर्णः अस्ति । नरेन्द्रः एव स्वामी विवेकानन्दः आसीत्। एषः महापुरुषः रामकृष्णपरमहंसस्य विशिष्टः शिष्यः आसीत्। देशवासिनां दुर्दशा, पराधीनतां च दृष्ट्वा सः अति व्याकुलः अभवत् । परमहंसस्य कृपया एषः महोदयः ईश्वरस्य दर्शनम् अकरोत् । अमेरिकायां शिकागो नाम्नि नगरे अखिल विश्वधार्मिक सम्मेलने भाषणं कृत्वा ख्यातिं प्राप्तवान् । एषः महापुरुषः अस्माकं कृते सदा प्रातः स्मरणीयः अस्ति।
(ख) प्रिय कवि
अस्मिन् संसारे कवयस्तु बहवः श्रूयन्ते, परन्तु सर्वेषु कविषु श्रेष्ठ: कालिदासः एव । मेघदूतम्, कुमारसंभवम्, रघुवंशम् अभिज्ञानशाकुन्तलम् इत्यादयः अस्यैव रचना अस्ति । नाटकेषु ‘अभिज्ञानशाकुन्तलम्’ श्रेष्ठम्। विश्वे साहित्यक्षेत्रे अस्य प्रतिष्ठा सर्वतो विशिष्टा । खण्डकाव्येषु मेघदूतम् अधिकं प्रसिद्धम् अस्ति। ‘उपमा कालिदासस्य’ उक्ति प्रसिद्धम् अस्ति महाकवेः विषये। । ‘रघुवंशम्’ महाकाव्ये समुद्रस्य वर्णनम् अपि प्रसिद्धम् अस्ति। शृंगारस्य वर्णने । लालित्ये माधुर्ये च कालिदासेन समं कोऽपि अन्यः कविः न अवलोक्यते ।
(ग) दुर्गापूजा
विजयादशमी अस्माकम् एकः राष्ट्रियः महोत्सवः । इयम् आश्विन मासस्य शुक्लपक्षे दसम्यां तिथौ सम्पद्यते । अस्यां तिथौ महाशक्त्याः दुर्गादेव्याः पूजनं भवति। अस्यां जनाः चण्डी पाठं कुर्वन्ति । दुर्गा अस्माकं माता पूज्या च तिथौ देव्याः पूजनेन मानवस्य पराजयो न भवति । विजयादसम्यां तिथौ प्रतिमाविसर्जनं भवति । पाटलिपुत्रे दुर्गापूजायाः आयोजनं वृहद्रूपेण भवति ।
(घ) सत्सङ्गति
सतां सज्जनानां सङ्गतिः सत्सङ्गतिः उच्यते । कुसङ्ग दोषाय, सुसङ्गतिः गुणाय एव भवति । सतां सङ्गः सर्वं आप्नोति। कीटोऽपि सुमनः सङ्गात् सतां शिरः आरोहति । तथैव मूर्खः सत्सन्निधानेन प्रवीणतां याति । सत्पुरुषः धियः जाड्यं हरति, वाचि सत्यं सिञ्चति, चेतः प्रसादयति च। अतएव सत्सङ्गति अवश्यमेव करणीयम्।
(ङ) समायणम्
आदि कविना वाल्मीकिना रामायणं प्रणीतम् । इदम् अस्माकं गौरव ग्रन्थः वर्तते । अस्मिन् ग्रन्थे रामकथायाः मार्मिकं चित्रणम् अस्ति। करुणरसस्य इदृशं हृदयद्रावकं रूपम् अन्यत्रः सुलभः नास्ति । अत्र भरतसदृशः भ्राता अस्ति। रामः एक: आदर्श पुत्रः अस्ति। अस्माभिः सर्वथा रामायणं पठनीयम्।
4. निम्नलिखित में से किन्हीं छः वाक्यों का अनुवाद संस्कृत में करें।
प्रश्न- राजा दशरथ की तीन रानियाँ थीं।
उत्तर- राजा दशरथस्य तिस्रः राज्ञा आसन्।
प्रश्न-बिहार के लोग शांतिप्रिय होते हैं।
उत्तर- बिहारवासिनः शान्तिप्रियाः भवन्ति ।
प्रश्न- परिश्रम के बिना धन नहीं होगा।
उत्तर- परिश्रमं विना धनं न भविष्यति ।
प्रश्न- धन से ही धर्म होता है।
उत्तर- धनात् एव धर्मः भवति ।
प्रश्न- छात्रों को ध्यान से पढ़ना चाहिए।
उत्तर- छात्रान ध्यानेन पठनीयः ।
प्रश्न-आजकल छात्रों में नम्रता नहीं है।
उत्तर- सम्प्रति छात्रेषु नम्रता नास्ति ।
प्रश्न- ज्ञान बहुत पवित्र होता है।
उत्तर- ज्ञानम् अतिपवित्रं भवति ।
प्रश्न-मोहन कान से बहरा है।
उत्तर- मोहनः कर्णेन बधिरः अस्ति।
प्रश्न- ज्ञानहीन मनुष्य पशु के समान होता है।
उत्तर- ज्ञानहीनः मनुष्यः पशुतुल्यः भवति।
प्रश्न-मुझे पुस्तक दो ।
उत्तर- मह्यं पुस्तकं देहि ।
प्रश्न- सरोवर के चारों ओर वृक्ष है।
उत्तर- सरोवरं परितः वृक्षाः सन्ति ।
प्रश्न-राजा सिंहासन पर बैठता है।
उत्तर- नृपः सिंहासनम् उपविशति ।
लघुउत्तरीय प्रश्ना: ( 16 अङ्का:)
5. निम्नलिखित में किन्हीं आठ प्रश्नों के उत्तर दें—
प्रश्न- पटना के मुख्य दर्शनीय स्थलों का नामोल्लेख करें ।
उत्तर- संग्रहालय, उच्च न्यायालय, सचिवालय, गोलघर, तारामण्डल, जैविक उद्यान, मौर्यकालीन अवशेष, महावीर मंदिर, गुरुद्वारा आदि पटना के प्रमुख दर्शनीय स्थल हैं।
प्रश्न- स्वामी दयानंद ने समाज के उद्धार के लिए क्या किया ?
उत्तर- स्वामी दयानंद ने समाज के उद्धार के लिए प्रचलित कुरीतियों का खुला विरोध किया। उन्होंने बालविवाह समाप्त करवाने, मूर्तिपूजा का विरोध करने और छुआछूत समाप्त कराने के लिए कार्य किया। उन्होंने अपने सिद्धांतों के प्रचार के लिए आर्यसमाज नामक संस्था की स्थापना की।
प्रश्न- ‘मङ्गलम्’ पाठ की विशेषताओं का वर्णन करें ।
उत्तर- ‘मङ्गलम्’ पाठ में ईशावास्योपनिषद्, कठोपनिषद्, मुण्डकोपनिषद् तथा श्वेता श्वतरोपनिषद् के पाँच मंत्र हैं, जिसमें सत्य, आत्मा, ईश्वर प्राप्ति हेतु प्रयास तथा आत्मनिश्छल भाव पर विशेष प्रकाश डाला गया है। इसमें ब्रह्मविषयक एवं आत्मविषयक ज्ञान की महत्ता बतलाई गई है। महर्षि वेदव्यास का कहना है कि सत्य ही मोक्ष का द्वार है। आत्मा सूक्ष्म-से-सूक्ष्म तथा विशाल-सेविशाल है। इस रहस्य को वे ही समझ पाते हैं, जो अपने को अज्ञानी एवं ईश्वर का अंश मानते हैं।
प्रश्न- शौक्षणिक संस्कार कितने हैं? उनके नाम लिखें।
उत्तर- शैक्षणिक संस्कार पाँच हैं। शिक्षा संस्कारों में अक्षर आरम्भ, उपनयन, केशान्त, समावर्तन आदि संस्कार प्रकल्पित हैं। अक्षर-आरंभ के अन्तर्गत अक्षर-अंक लेखन-शिशु प्रारम्भ करता है। उपनयन में अध्ययनस्वाध्याय – शिक्षण करता है। शिक्षा समाप्त होने पर गुरु-शिष्य को गृहस्थ जीवन में जाने के लिए घर भेज देते हैं।
प्रश्न- नरक के कितने द्वार होते हैं? उनके नाम लिखें।
उत्तर- नरक के तीन द्वार हैं— काम, क्रोध और लोभ । ये तीनों द्वार अपने आप को नष्ट कर देता है। इसलिए इन तीनों को त्याग ही देना चाहिए।
प्रश्न- स्वामी दयानंद सरस्वती ने किस समाज की स्थापना की थी एवं स्थापना वर्ष लिखें।
उत्तर- स्वामी दयानंद सरस्वती ने आर्यसमाज की स्थापना 1875 में मुंबई नगर में की। आर्यसमाज वैदिक धर्म और सत्य के प्रचार पर बल देता है। यह संस्था मूर्तिपूजा का घोर विरोध करती है। आर्यसमाज ने नवीन शिक्षा पद्धति को अपनाया और इसके लिए डी०ए० वी० नामक विद्यालयों की समूह की स्थापना की। आज इस संस्था की शाखाएँ-प्रशाखाएँ देश-विदेश के प्रायः प्रत्येक प्रमुख नगर में अवस्थित हैं।
प्रश्न- वेदाङ्गों की संख्या एवं उनके नाम लिखें।
उत्तर- वेदाङ्गशास्त्र छः हैं। वे शिक्षा, कल्प, व्याकरण, निरुक्त, छन्द और ज्योतिष हैं। शिक्षा उच्चारण प्रक्रिया का ज्ञान कराती है। कल्प सूत्रात्मक कर्मकाण्ड ग्रंथ है। व्याकरण वर्ण, शब्द, वाक्य आदि का अध्ययन करता है। निरूक्त का कार्य वेद के अर्थ का बोध करना है। छन्द सूत्र ग्रंथ है। ज्योतिष वेदांग ज्योतिष ग्रंथ है।
प्रश्न- देवव्रत कौन था तथा उन्होंने क्या प्रतिज्ञा की ?
उत्तर- देवव्रत महाराजा शान्तनु का ज्येष्ठ पुत्र था । देवव्रत को मालूम हुआ कि उनके पिता शांतनु सत्यवती से विवाह करना चाहते हैं, परंतु सत्यवती के पिता इस शर्त पर विवाह करने के लिए तैयार हो रहे थे कि शांतनु के बाद सत्यवती का पुत्र ही राजा बने। सत्यवती के पिता के शर्त को स्वीकार करने के बाद देवव्रत ने प्रतिज्ञा किया कि मैं राज्य का अधिकारी नहीं बनूँगा, बल्कि आजीवन अविवाहित रहूँगा एवं अखण्ड ब्रह्मचर्यव्रत का पालन करूँगा। असाधारण प्रतिज्ञा होने के कारण देवव्रत की प्रतिज्ञा को ‘भीष्मप्रतिज्ञा’ कहा जाता है तथा देवव्रत को ‘भीष्म पितामह’ कहा जाता है।
प्रश्न- व्याघ्रपथिक कथा से हमें क्या शिक्षा मिलती है ?
उत्तर- ‘व्याघ्रपथिककथा’ में सोने के कंगन के लोभ के कारण पथिक मारा गया। इससे यही शिक्षा मिलती है कि हमें लोभ नहीं करना चाहिए। लोभ हमें विनाश की ओर ले जाता है।
प्रश्न- रामप्रवेशराम किस गाँव का रहनेवाला था तथा उसने किस परीक्षा में सर्वोच्च स्थान प्राप्त किया था ?
उत्तर- राम प्रवेश का जन्म बिहार राज्य अन्तर्गत ‘भीखनटोला’ नामक गाँव में हुआ था। वे पुस्तकालयों में अनेक विषयों की पुस्तकों का अध्ययन किया करते थे। वे अध्ययन को छात्रों की पूजा मानते थे। अपने परिश्रम के परिणामस्वरूप केंद्रीय प्रशासनिक सेवा की परीक्षा में सर्वोच्च स्थान प्राप्त करने में वे सफल रहे ।
प्रश्न-भीष्मप्रतिज्ञा के आधार पर धीवर के चरित्र का वर्णन करें।
उत्तर- धीवर अपनी पुत्री सत्यवती का भविष्य सुरक्षित करना चाहता है। वह उसकी शादी भी अच्छे वर एवं कुल में करना चाहता है। इस पाठ के आधार पर धीवर तेज, कुशल एवं दूरदर्शी मालूम पड़ता है। अपने मकसद हेतु वह देवव्रत भीष्म से आजीवन ब्रह्मचर्य पालन की प्रतिज्ञा करा लेता है।
प्रश्न- धार्मिक व्यक्ति ने वृद्ध बाघ को क्या उपदेश दिया था ?
उत्तर- वृद्ध बाघ ने पथिक को किसी धार्मिक द्वारा दिए गए उपदेश के विषय में यह कहा। उसने बताया कि युवावस्था में वह अतिदुराचारी था। युवावस्था में अनेक गायों और मनुष्यों के वध करने के पाप के कारण वह निःसंतान और पत्नीविहीन हो गया था। तब एक धार्मिक व्यक्ति ने पापमुक्त होने के लिए बाघ को उपदेश दिया कि आप दान-पुण्य किया करें ।
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